Blog > Komentarze do wpisu

Czarna lista składników

Powszechnie wiadomo, że najzdrowsza jest żywność nieprzetworzona, jednak
w obecnych czasach bardzo często zmuszeni jesteśmy sięgać po jedzenie przetworzone. Nie powinno być nam obojętne, z jakich składników wytworzono żywność, którą kupujemy. Regularne/nadmierne spożywanie niektórych produktów może negatywnie odbić się na naszym samopoczuciu i stanie naszego zdrowia.

Składniki, których warto unikać:

  1. Aspartam (E951) – słodzik, który znajdziemy między innymi w bezcukrowych gumach do żucia, napojach, produktach typu light, a także w niektórych lekach
    i suplementach diety.
  2. Syrop glukozowo-fruktozowy – tańszy zamiennik cukru, obecny głównie
    w słodyczach, jogurtach, deserach, napojach, lodach, płatkach śniadaniowych, paluszkach, dżemach, ketchupach itp.
  3. Karagen (E407) – zagęstnik i stabilizator, stosowany w: jogurtach, deserach, śmietanach, mlekach smakowych, lodach.
  4. Olej palmowy – znajdziemy go w wielu słodyczach (m.in. batonach, wafelkach, ciastkach, czekoladach), chipsach, paluszkach, kremach czekoladowych, płatkach śniadaniowych, margarynach, w warzywach na patelnię,
    a nawet w mleku modyfikowanym dla niemowląt i dzieci!

Uwaga! Jeśli w składzie produktu napisano „tłuszcz roślinny”, prawie zawsze jest to tłuszcz palmowy. Warto także dodać, że jakikolwiek utwardzony (częściowo czy całkowicie) tłuszcz roślinny jest niezdrowy.

  1. Wzmacniacze smaku (glutaminian sodu E621 i inne): obecne w wędlinach, kiełbasach, chipsach, krakersach, zupkach z torebki, gotowych sosach, kostkach rosołowych, przyprawach.
  2. Konserwanty (azotany, azotyny, benzoesan sodu i inne): dodawane do wędlin, kiełbas, pasztetów, ketchupów, sałatek.
  3. Sztuczne aromaty i barwniki.

Napis „aromat/aromaty”, „barwnik/barwniki” oznacza, że jest to aromat/barwnik syntetyczny.

 

Wybieranie produktów bez tych składników może na początku wydawać się trudne i czasochłonne. Z czasem jednak zapamiętamy, które artykuły żywnościowe są „dobre” i z przyzwyczajenia będziemy po nie sięgać.

Oczywiście oprócz powyższych można wyeliminować inne składniki (np. cukier, sól czy gluten), ale każdy decyduje sam ;)

wtorek, 17 stycznia 2017, kobietarenesansu

Polecane wpisy

  • Na początek

    Długo podchodziłam do tematu blogowania. Wreszcie się zdecydowałam.  Jestem kobietą taką jak większość, jestem mamą, zajmuję się domem, pracuję i mam troch

Komentarze
Gość: mcmarek, *.tktelekom.pl
2017/01/25 11:52:43
Bardzo fajny artykuł. Dziś w jedzeniu jest wiele niepotrzebnych substancji.
Dobrze, że ktoś podjął się zrobienia takiej listy.
Mimo, że czytałem składy to olej palmowy kojarzył mi się z czym zdrowym, także tłuszcz rośliny w odróżnieniu od tłuszczu zwierzęcego wydawał się być zdrowym dodatkiem.
Czekam na dalsze wpisy.
Pozdrawiam
-
2017/01/25 21:03:18
Dziękuję za zainteresowanie. Będę się starała poruszać kolejne ważne tematy.
-
Gość: emiko, *.range86-162.btcentralplus.com
2017/02/06 13:01:24
Bardzo przydatne informacje, zrobilam sciage i mam ja w kuchni. Bardzo wazne jest w dzisiejszych czasach umiejetne i rozsadne odzywianie, ale czesto brak czasu i lenistwo wygrywaja ze zdrowiem. Dziekuje za informacje, bede tu jeszcze zagladac.
-
2017/02/06 18:31:17
Dziękuję. Zapraszam serdecznie. Wkrótce pojawi się kolejny wpis.